261 گزارش ورکشاپ " گِل مُهره؛ تصویری از رویا"
گزارش ورکشاپ " گِل مُهره؛ تصویری از رویا"

پیش‌زمینه و اهداف ورکشاپ "گل مهره؛ تصویری از رویا"

 گل مهره، در راستای توسعه خلاقیت، آرامش ذهنی و ارتقای توانمندی‌های ارتباط غیرکلامی، با مشارکت دانشگاه علوم و فنون مازندران و دانشگاه مازندران برگزار شد. این برنامه فرصتی برای تجربه هنر به‌عنوان ابزاری برای خودشناسی و تخلیه روانی فراهم کرد و به‌طور ویژه بر رویکردهای مدیتیشن هنری تأکید داشت.

 

 

 

 

 

 

گزارش ورکشاپ " گِل مُهره؛ تصویری از رویا"

تهیه کننده: سارا اسماعیل پور

 

 

 

 

جزئیات برگزاری و برنامه‌ریزی این کارگاه:

 

1.هماهنگی و برنامه‌ریزی اولیه:

  • تهیه مکان مناسب برای همکاری دو دانشگاه.
  • طراحی محتوای آموزشی برای گروه‌های مختلف.
  • تأمین گل طبیعی و مواد اولیه لازم برای فعالیت‌های عملی
  • اطلاع‌رسانی گسترده به دانشجویان علاقه‌مند.

 

2.برگزاری کارگاه:

  •  کارگاه با حضور تعدادی از دانشجویان از رشته‌های مختلف برگزار شد.
  • در ابتدای برنامه، اهداف و مراحل کار به‌طور دقیق تشریح شد.
  • همه ی شرکت‌کنندگان در راستای هدف ورکشاپ یعنی ساخت خورشید ایرانی و مفهوم رهایی فعالیت کردند تا تعاملات بیشتری ایجاد شود و در کنار آن فیگورهای انسانی با مفهوم نور، زایش و تولد خلق کردند.
  • فرایند هنری و نقش شمسه (خورشید) در کارگاه: شرکت‌کنندگان با الهام از مفاهیم فلسفی و هنری، به خلق شمسه‌ یا خورشید ایرانی پرداختند. شمسه، نمادی از خورشید و روشنایی، با هدف تأکید بر روشن‌سازی ذهن و روح طراحی شد.

 

3.مراحل اجرای کار:

  • آمادگی ذهنی و تمرکز: شرکت‌کنندگان ابتدا با تمرین‌های آرام‌سازی ذهن و تمرکز بر حال، وارد فرایند خلق شدند.
  • خلق شمسه‌: شرکت‌کنندگان با استفاده از گل طبیعی، ساخت مهر و فیتیله های گلی، الگوی شمسه‌ای را طراحی و اجرا کردند.

تخریب و رهایی: در پایان، آثار خلق‌شده به‌صورت نمادین تخریب شد. این مرحله، نمایانگر مفهوم فلسفی رهایی از وابستگی‌های مادی و تأکید بر تجربه فرایند به‌جای نتیجه‌گرایی بود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4.نتایج، بازخوردها و احساس شرکت‌کنندگان:

• بسیاری از شرکت‌کنندگان تجربه این ورکشاپ را به‌عنوان رویدادی تأثیرگذار و آرامش‌بخش توصیف کردند. • نظرات برخی از دانشجویان:

" این تجربه باعث شد حس کنم می‌توانم بدون کلمات، آنچه در درونم سنگینی می‌کند را بیان کنم."

" ساخت شمسه و تخریب آن برایم بسیار معنی‌دار بود؛ انگار بار سنگینی از روحم برداشته شد." درخواست‌های مکرر برای تکرار این نوع برنامه‌ها نیز از نقاط برجسته بازخوردها بود.

5.دستاوردهای علمی و هنری:

• کاهش استرس و آرامش ذهنی: فضای هنری و تمرین‌های مدیتیشن تأثیر چشمگیری بر روحیه شرکت‌کنندگان داشت.

• تقویت مهارت‌های خلاقانه و ارتباط غیرکلامی: خلق آثار جمعی و مشارکتی توانست مهارت‌های هنری دانشجویان را بهبود بخشد.

 • آشنایی با مفاهیم فلسفی در هنر: ارتباط شمسه، فلسفه بودا و اصول مدیتیشن، جنبه علمی این ورکشاپ را تقویت کرد.

6.هزینه‌ها و توزیع مبلغ دریافتی:

 تمام مبلغ دریافتی از دانشجویان برای تأمین گل طبیعی و وسایل اولیه کارگاه، به اساتید دانشگاه مازندران پرداخت شد. این مبلغ صرف تأمین منابع و مواد لازم برای فرایند خلق آثار هنری و همچنین جبران بخش خیلی کوچکی از هزینه زمانی که اساتید محترم دانشگاه مازندران برای برنامه‌ریزی، و اجرای کارگاه صرف کردند، گردید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

پیشنهادات برای آینده

  1. برگزاری منظم کارگاه‌های مشابه: تکرار این نوع ورکشاپ‌ها با موضوعات متنوع هنری و روان‌شناختی.
  2. . افزایش حمایت‌ها: فراهم کردن امکانات بیشتر برای جذب تعداد بیشتری از دانشجویان.
  3. . ارتقای علمی برنامه: استفاده از متخصصان حوزه هنر درمانی و روان‌شناسی برای ارائه جنبه‌های علمی‌تر.

 

نتیجه‌گیری ورکشاپ "گل مهره؛ تصویری از رویا"

تجربه‌ای متفاوت و تأثیرگذار برای دانشجویان بود که توانست در زمینه‌های خلاقیت، آرامش روانی، و تقویت مهارت‌های هنری، نتایج قابل‌توجهی ارائه کند. تأکید بر فرایند خلق، تخلیه روانی، و مفاهیم فلسفی، این برنامه را به الگویی برای برگزاری فعالیت‌های هنری و روان‌شناختی در دانشگاه تبدیل کرد.



تاریخ انتشار: 14:01:32 1403/10/02
Shortcut keys: Prev=Right , Next=Left
رفتن به بالای صفحه