پیشزمینه و اهداف ورکشاپ "گل مهره؛ تصویری از رویا"
گزارش ورکشاپ " گِل مُهره؛ تصویری از رویا"
تهیه کننده: سارا اسماعیل پور
جزئیات برگزاری و برنامهریزی این کارگاه:
1.هماهنگی و برنامهریزی اولیه:
- تهیه مکان مناسب برای همکاری دو دانشگاه.
- طراحی محتوای آموزشی برای گروههای مختلف.
- تأمین گل طبیعی و مواد اولیه لازم برای فعالیتهای عملی
- اطلاعرسانی گسترده به دانشجویان علاقهمند.
2.برگزاری کارگاه:
- کارگاه با حضور تعدادی از دانشجویان از رشتههای مختلف برگزار شد.
- در ابتدای برنامه، اهداف و مراحل کار بهطور دقیق تشریح شد.
- همه ی شرکتکنندگان در راستای هدف ورکشاپ یعنی ساخت خورشید ایرانی و مفهوم رهایی فعالیت کردند تا تعاملات بیشتری ایجاد شود و در کنار آن فیگورهای انسانی با مفهوم نور، زایش و تولد خلق کردند.
- فرایند هنری و نقش شمسه (خورشید) در کارگاه: شرکتکنندگان با الهام از مفاهیم فلسفی و هنری، به خلق شمسه یا خورشید ایرانی پرداختند. شمسه، نمادی از خورشید و روشنایی، با هدف تأکید بر روشنسازی ذهن و روح طراحی شد.
3.مراحل اجرای کار:
- آمادگی ذهنی و تمرکز: شرکتکنندگان ابتدا با تمرینهای آرامسازی ذهن و تمرکز بر حال، وارد فرایند خلق شدند.
- خلق شمسه: شرکتکنندگان با استفاده از گل طبیعی، ساخت مهر و فیتیله های گلی، الگوی شمسهای را طراحی و اجرا کردند.
تخریب و رهایی: در پایان، آثار خلقشده بهصورت نمادین تخریب شد. این مرحله، نمایانگر مفهوم فلسفی رهایی از وابستگیهای مادی و تأکید بر تجربه فرایند بهجای نتیجهگرایی بود.
4.نتایج، بازخوردها و احساس شرکتکنندگان:
• بسیاری از شرکتکنندگان تجربه این ورکشاپ را بهعنوان رویدادی تأثیرگذار و آرامشبخش توصیف کردند. • نظرات برخی از دانشجویان:
" این تجربه باعث شد حس کنم میتوانم بدون کلمات، آنچه در درونم سنگینی میکند را بیان کنم."
" ساخت شمسه و تخریب آن برایم بسیار معنیدار بود؛ انگار بار سنگینی از روحم برداشته شد." درخواستهای مکرر برای تکرار این نوع برنامهها نیز از نقاط برجسته بازخوردها بود.
5.دستاوردهای علمی و هنری:
• کاهش استرس و آرامش ذهنی: فضای هنری و تمرینهای مدیتیشن تأثیر چشمگیری بر روحیه شرکتکنندگان داشت.
• تقویت مهارتهای خلاقانه و ارتباط غیرکلامی: خلق آثار جمعی و مشارکتی توانست مهارتهای هنری دانشجویان را بهبود بخشد.
• آشنایی با مفاهیم فلسفی در هنر: ارتباط شمسه، فلسفه بودا و اصول مدیتیشن، جنبه علمی این ورکشاپ را تقویت کرد.
6.هزینهها و توزیع مبلغ دریافتی:
تمام مبلغ دریافتی از دانشجویان برای تأمین گل طبیعی و وسایل اولیه کارگاه، به اساتید دانشگاه مازندران پرداخت شد. این مبلغ صرف تأمین منابع و مواد لازم برای فرایند خلق آثار هنری و همچنین جبران بخش خیلی کوچکی از هزینه زمانی که اساتید محترم دانشگاه مازندران برای برنامهریزی، و اجرای کارگاه صرف کردند، گردید.
پیشنهادات برای آینده
- برگزاری منظم کارگاههای مشابه: تکرار این نوع ورکشاپها با موضوعات متنوع هنری و روانشناختی.
- . افزایش حمایتها: فراهم کردن امکانات بیشتر برای جذب تعداد بیشتری از دانشجویان.
- . ارتقای علمی برنامه: استفاده از متخصصان حوزه هنر درمانی و روانشناسی برای ارائه جنبههای علمیتر.
نتیجهگیری ورکشاپ "گل مهره؛ تصویری از رویا"
تجربهای متفاوت و تأثیرگذار برای دانشجویان بود که توانست در زمینههای خلاقیت، آرامش روانی، و تقویت مهارتهای هنری، نتایج قابلتوجهی ارائه کند. تأکید بر فرایند خلق، تخلیه روانی، و مفاهیم فلسفی، این برنامه را به الگویی برای برگزاری فعالیتهای هنری و روانشناختی در دانشگاه تبدیل کرد.
تاریخ انتشار: 14:01:32 1403/10/02