پیشزمینه و اهداف ورکشاپ "گل مهره؛ تصویری از رویا"
گزارش ورکشاپ " گِل مُهره؛ تصویری از رویا"
تهیه کننده: سارا اسماعیل پور
جزئیات برگزاری و برنامهریزی این کارگاه:
1.هماهنگی و برنامهریزی اولیه:
- تهیه مکان مناسب برای همکاری دو دانشگاه.
- طراحی محتوای آموزشی برای گروههای مختلف.
- تأمین گل طبیعی و مواد اولیه لازم برای فعالیتهای عملی
- اطلاعرسانی گسترده به دانشجویان علاقهمند.
2.برگزاری کارگاه:
- کارگاه با حضور تعدادی از دانشجویان از رشتههای مختلف برگزار شد.
- در ابتدای برنامه، اهداف و مراحل کار بهطور دقیق تشریح شد.
- همه ی شرکتکنندگان در راستای هدف ورکشاپ یعنی ساخت خورشید ایرانی و مفهوم رهایی فعالیت کردند تا تعاملات بیشتری ایجاد شود و در کنار آن فیگورهای انسانی با مفهوم نور، زایش و تولد خلق کردند.
- فرایند هنری و نقش شمسه (خورشید) در کارگاه: شرکتکنندگان با الهام از مفاهیم فلسفی و هنری، به خلق شمسه یا خورشید ایرانی پرداختند. شمسه، نمادی از خورشید و روشنایی، با هدف تأکید بر روشنسازی ذهن و روح طراحی شد.
3.مراحل اجرای کار:
- آمادگی ذهنی و تمرکز: شرکتکنندگان ابتدا با تمرینهای آرامسازی ذهن و تمرکز بر حال، وارد فرایند خلق شدند.
- خلق شمسه: شرکتکنندگان با استفاده از گل طبیعی، ساخت مهر و فیتیله های گلی، الگوی شمسهای را طراحی و اجرا کردند.
تخریب و رهایی: در پایان، آثار خلقشده بهصورت نمادین تخریب شد. این مرحله، نمایانگر مفهوم فلسفی رهایی از وابستگیهای مادی و تأکید بر تجربه فرایند بهجای نتیجهگرایی بود.
4.نتایج، بازخوردها و احساس شرکتکنندگان:
• بسیاری از شرکتکنندگان تجربه این ورکشاپ را بهعنوان رویدادی تأثیرگذار و آرامشبخش توصیف کردند. • نظرات برخی از دانشجویان:
" این تجربه باعث شد حس کنم میتوانم بدون کلمات، آنچه در درونم سنگینی میکند را بیان کنم."
" ساخت شمسه و تخریب آن برایم بسیار معنیدار بود؛ انگار بار سنگینی از روحم برداشته شد." درخواستهای مکرر برای تکرار این نوع برنامهها نیز از نقاط برجسته بازخوردها بود.
5.دستاوردهای علمی و هنری:
• کاهش استرس و آرامش ذهنی: فضای هنری و تمرینهای مدیتیشن تأثیر چشمگیری بر روحیه شرکتکنندگان داشت.
• تقویت مهارتهای خلاقانه و ارتباط غیرکلامی: خلق آثار جمعی و مشارکتی توانست مهارتهای هنری دانشجویان را بهبود بخشد.
• آشنایی با مفاهیم فلسفی در هنر: ارتباط شمسه، فلسفه بودا و اصول مدیتیشن، جنبه علمی این ورکشاپ را تقویت کرد.
6.هزینهها و توزیع مبلغ دریافتی:
تمام مبلغ دریافتی از دانشجویان برای تأمین گل طبیعی و وسایل اولیه کارگاه، به اساتید دانشگاه مازندران پرداخت شد. این مبلغ صرف تأمین منابع و مواد لازم برای فرایند خلق آثار هنری و همچنین جبران بخش خیلی کوچکی از هزینه زمانی که اساتید محترم دانشگاه مازندران برای برنامهریزی، و اجرای کارگاه صرف کردند، گردید.
پیشنهادات برای آینده
- برگزاری منظم کارگاههای مشابه: تکرار این نوع ورکشاپها با موضوعات متنوع هنری و روانشناختی.
- . افزایش حمایتها: فراهم کردن امکانات بیشتر برای جذب تعداد بیشتری از دانشجویان.
- . ارتقای علمی برنامه: استفاده از متخصصان حوزه هنر درمانی و روانشناسی برای ارائه جنبههای علمیتر.
نتیجهگیری ورکشاپ "گل مهره؛ تصویری از رویا"
تجربهای متفاوت و تأثیرگذار برای دانشجویان بود که توانست در زمینههای خلاقیت، آرامش روانی، و تقویت مهارتهای هنری، نتایج قابلتوجهی ارائه کند. تأکید بر فرایند خلق، تخلیه روانی، و مفاهیم فلسفی، این برنامه را به الگویی برای برگزاری فعالیتهای هنری و روانشناختی در دانشگاه تبدیل کرد.
تاریخ انتشار: 14:01:32 1403/10/02
اطلاعیه تغییر زمان امتحان
مسابقه کد نویسی اسپاگتی
گزارش نشستهای مشترک تخصصی هفته پژوهش
اطلاعیه برقراری کلاس ها و کادر اداری
گزارش کارگاه آموزشی طراحی و اجرای فضای داخلی نگارخانه با عنوان “فراتر از خانه”
نشستی با مدیران بنیاد حریری
سومین جشنواره بین المللی کسب و کار بینوکاپ
بازدیداز پل تاریخی محمدحسن خان
اصلاحیه تقویم آموزشی
رشته های جدید
اطلاعیه دانشجوئی برای استفاده از سامانه آموزشی سما
اطلاعیه ثبت نام پذیرفته شدگان کارشناسی سال 1403
اطلاعیه حسابداری برای پذیرفته شدگان سال 1403
اطلاعیه ثبت نام دانشجویان کارشناسی